2020/12/03

Manna 3.

Megjött az enyhülés, hol hóval, hol esővel. Nálunk az utóbbival. 

Ki se mozdultam ma, pedig Fickó biztos szeretett volna sétálni! Viszont ez jó idő volt arra, hogy elkezdjek rendet rakni olyan helyeken, amire év közben nem nagyon jut idő. Elkezdtem. 

El is ment az idő oly gyorsan, hogy észre se vettem és már sötétedett!

Előkerült rengeteg iskolai adminisztráció, amit anno írogattam. Sok tanterv, vázlat, pályázatok, mindenféle! Szembesültem vele - nem minthogyha nem tudtam volna -, hogy milyen hihetetlenül sokat kell írni egy pedagógusnak, 80%-a  felesleges munka, időrablás! Na, jó, a pályázatok nem és nyilván meg kell tervezni az éves munkát, honnan indulunk, hova akarunk eljutni, de a többi!... Vagy ott van a fejedben, vagy nincs! Ha nincs, akkor kár a gőzért!... Én így gondolom.

A rendrakást holnap folytatom, most gyorsan előkaptam a recepteket, nehogy kifussak a "mából"!:)

Mivel a cékla most friss, lédús, a legfinomabb állapotában van, használni kell! Igyekeztem ebből a zöldségből és egyébként böjtös receptekből válogatni. (Igazából nekem a borscs a nagy kedvencem, de az húsos, meg macerás is, maradjunk az egyszerűbbeknél!)

CÉKLA KRÉMLEVES

Hozzávalók: 1 fej vöröshagyma, 1 szál póré, 3 db zellerszár (esetleg egy kis darab zeller), 2-3 sárgarépa, 3 db cékla, 3 gerezd fokhagyma, só, bors, olaj

A zöldségeket megtisztítottam, felkockáztam / karikáztam, majd 1 ek. olívaolajjal és annyi vízzel, hogy bő két ujjnyira ellepje, feltettem főni.

Amikor felforrt, fedővel félig letakartam és 25-30 percig finoman gyöngyöztettem. Miután a zöldségek kellőképpen megpuhultak, botmixerrel krémesítettem, sóztam, borsoztam és már tálaltam is, krémes tejföllel és extra frissen őrölt borssal. Jól illik hozzá a keményre főtt tojás.:)  

PIZZÁS CSIGA, Zsuzsitól :)

·         50 dkg liszt

·         kevés langyos cukros tejben 3 dkg élesztőt felfuttatunk

·         1 tojás

·         csipet só

·         olvasztott margarin,

·         2 kk. cukor

·         tej szükség szerint

Fenti hozzávalókból rugalmas  tésztát dagasztunk, majd kb. egy óra alatt duplájára kelesztjük. A megkelt tésztát átdolgozzuk  és három felé osztjuk. Egyenként három vékony téglalapra kinyújtjuk,  pizza-krémmel, paradicsompürével, esetleg ketchup-el  megkenjük  és az alábbi töltelékkel betöltjük.

½ kg  fagyasztott mexikói zöldségkeveréket olajon „zsírjára sütünk” akkor lesz jó, ha kicsit megpirult a zöldség , megszórjuk sóval, borssal,  szárított petrezselyem zölddel.

Egyenletesen eloszlatjuk a zöldséget a kinyújtott tésztán, ha pizzásabb ízt akarunk elérni oregánót és bazsalikomot is lehet morzsolni óvatosan a tetejére, majd vastagon sajtot reszelünk rá.

Feltekerjük mint a beiglit, és jó éles késsel 1-1,5 cm vastag karikákat szeletelünk belőle, majd kiolajozott tepsibe ülteltjük a bandát. 210 oC-on 25 perc alatt nekem készre sül.


CÉKLÁS TÓCSNI

25 dkg céklát kis lyukú reszelőn  lereszelünk, majd 25 dkg édesburgonyát is, hozzá 2 gerezd fokhagymát.

Kevés kenyeret vízben áztatunk, kicsavarjuk, hozzáadunk egy tojást, tk. rozslisztet, kukoricadarát, vagy zabpelyhet, hogy megfelelő fasírt állagú legyen, kevés toszkán fűszerrel megszórjuk.

Tócsnikat formázunk, morzsába forgatjuk és olajban kisütjük. Papírra szedjük, zöld salátával tálaljuk.


CÉKLASALÁTA, MAJONÉZES

Hozzávalók:

  • 2 db közepes cékla
  • 2 db sárgarépa
  • 2 db alma
  • 1/2 db zeller
  • 1 ek majonéz
  • 2 dl joghurt
  • 1 ek cukor
  • 1 csipet só

A hozzávalókat megtisztítjuk, majd felszeleteljük vékony csíkokra. Alaposan összekeverjük, majd ráöntjük a cukros, sós, majonézes, joghurtos keveréket.

Másként…

nagy lyukú reszelőn 1 cékla, 1 répa, 1 alma, picike só

2-3 ek. tejföl, 1 kk. kömény, 1 kk. reszelt torma, 2 fokhagyma, petrezselyem

Másként…

2 cékla, 4 alma, kömény, citromlé, olívaolaj, só, méz, ecetes torma, friss bazsalikom / petrezselyem


Végül jöhet a süti, amit Trollanyutól tanultam. Gyakran szerepel a repertoárban, nagy kedvencünk. Valamelyikőtök érdeklődött iránta, igen, tartjuk a kapcsolatot, jól van családjával együtt, és már egy sokkal nagyobb közösség élvezi a finomságait! Úgy tűnik Norvégiában révbe ér, lankadatlan szorgalmával, kitartásával. Szurkolunk neki, nagyon megérdemli! 💝 Idén a vírus miatt sajnos nem találkozhattunk, de bízunk a jövőben!

CÉKLÁS SÜTI

Hozzávalók:

3 egész tojás, 20 dkg cukor, 1 vanília kikaparva, 2 csapott mk. szódabikarbóna, 1 ½ dl olíva olaj, 1-2 narancs héja reszelve, 30 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt, 40 dkg reszelt cékla, mazsola, aprított magok, bármi, ízlés szerint.

A reszelt cékla – ősszel, frissen – sok levet ereszthet, akkor kicsit nyomkodjuk ki! A hozzávalókat a leírtak sorrendjében összekeverjük, kibélelt, darált dióval megszórt, közepes méretű tepsibe öntjük, 200 fokon tűpróbáig sütjük, kb. 25 -30 percig.

Kihűlve, vagy langyosan vágjuk fel. Tölthető, fagyasztható. Isteni! Semmi cékla íze nincs, a színén se látni!

Mára ennyi. 

Ha esetleg valamelyik receptet kipróbáltátok, írjatok róla, hogy vált be, ízlett-e?

Végül a mai adventi evangélium:

Ajánld fel a segítségedet annak, aki nehézségekkel néz szembe!

Pihenjetek ebben a vacak időben, olvassatok, teázzatok és vigyázzatok magatokra!!!


Szép estét minden bekukkantónak!:)

6 megjegyzés:

aranyos fodorka írta...

Valami miatt "menő" lett a cékla !
A napokban kaptam az alábbi ajánlat-sorozatot:
https://gourmetanddelicious.hu/pikans-rantott-cekla/
https://cookpad.com/hu/kereses/c%C3%A9klakr%C3%A9m
https://streetkitchen.hu/tag/cekla/
https://www.mindmegette.hu/kereses/c%C3%A9kla/?filter=&andFilter=&koltseg=0&elkeszitesi_ido=0,180&nehezseg=0&order=&type=all
Vettem is céklát, ki fogok próbálni néhányat, mert én 75 évig csak savanyúságként ettem....

Tiffanylda írta...

aranyos fodorka: mi régóta esszük - egy időben nagyon gyakran - és most látom, hogy kihagytam még egy nagyon fincsit, a cékla fasírtot! Majd pótolom! Mindenképp próbáld ki!
Az első link nekem nem működik.

Éva írta...

Szeretem a céklát de én eddig csak salátának tormával készítettem. Érdekes ez a sütemény céklával.

Tiffanylda írta...

Éva: bátran próbáld ki a céklás sütit, meglátod, ízleni fog! A férjednek ne is áruld el mi van benne, csak utólag!;) Nem fog rájönni!

undercover írta...

Most olvastam csak a bejegyzésedet. Nagyon örülök, hogy Trollanyu Erzsi révbe ért, boldog és sikeres. Minden jót kívánok neki és nektek is. Nagyon jók ezek a receptek, a céklás sütit feltétlen kipróbálom a hétvégén.
Nagyon cuki a legkisebb unoka! Azok a fogak, meg a hűlt helyük! Hogy repül az idő!

Tiffanylda írta...

undercover: köszönöm, Erzsi nevében is!
Bizony, elrepült az idő a fogacskákkal együtt!:) De a fogakból lesz újabb, erősebb, míg az idő...elszaladt és az már nem jön vissza!

Üzemeltető: Blogger.

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | Macys Printable Coupons