2020/11/24

Téliesre fordult...

Az ablakpárkányon - kívülről - találtam öt birsalmát. Gondolom, a pagonyban valaki rálelt az utolsó darabokra és odatette. Vajon honnan tudta, hogy oda kell?:D

Megmostam, vékonyra szeltem és egy kis cukros szirupban pár pillanatig forraltam. Leszűrtem, lecsepegtettem és magára hagytam száradni. Gondoltam, addig a gyümölcsaszalót bebörrentem a birsnek, hadd legyen egy kis rágcsálnivaló adventre!

Amint felemeltem  a gép tetejét, mennyei illat csapott meg! A nyárról ott maradt szárított virágokat bent felejtettem...:D Szerencsére semmi bajuk! Bodza, némi pipacs, kevéske hárs és pár sarkantyúka. Nagyon finom tea lesz belőle testünk felmelegítésre, ne adjisten megfázásra! Milyen jó, ilyeneket találni!:)


Egy ekkora háztartásban bizony sokszor eltűnnek dolgok és legalább annyiszor elő is kerülnek! Ez az igazi meglepetés!

Pl. volt olyan, hogy bizonyos ágyak ágyneműtartójából - amit csak az ittalvós rokonok, barátok használnak - húsz üveg lekvár bújt meg a paplanok alatt!:) Nagy élmény volt a rábukkanás!:)

Nálunk több ilyen kincset rejtő ágyneműtartó van! Na, nem, nem cihába dugott pénz..., sajnos!  A gyerekek, unokák tudnának róla mesélni, hogy mi minden kerül ki onnan! Csupa titok, amit idő előtt nem ér megtudni, megnézni, mert ugye, csak úgy lehet meglepetés! Ott lakik a Mikulás, Jézuska, Angyalok hada és a Szeretet, személyesen... ajándék formájában.:)

No, de visszakanyarodva a témához, a birsalma bekerült a melegre, már meg is száradt, de nekem nem ízlik, kemény, rághatatlan. Az ifjaknak jobb foguk van, majd megkapják!:)

Az előző posztomban leírtam, hogy próbálkoztam egy kenyérrel, ami finom volt, de a lapos formája nem tetszett. Azóta már kétszer megsütöttem úgy, hogy nem választottam ketté a tésztát, hanem egy kenyér lett belőle. Így magasabb, nagyobbak a szeletek - kb.mint egy toast kenyéré - és a tésztájába felesen került tk. tönkölyliszt és BL80-as kenyérliszt. Nagyon fincsi és gyors, szívből ajánlom! Öregtésztát használok hozzá, mert akkor csak EGY deka élesztő kell! (Öregtészta: a legegyszerűbb verzió: 50 dkg liszt, 3 dl langyos víz, 1 dkg élesztő - összekevered, nem is kell nagyon kidolgozni, lefeded, hagyod a pulton, majd reggel beteszed a hűtőbe, 7-10 napig is eláll! Fagyasztható!)

A kenyér receptje - hozzávalók: 20 dkg öregtészta, 30 dkg tk. tönkölyliszt, 30 dkg BL80-as kenyérliszt, de a sima normál is tökéletes, 1 csapott ek. só, 1 dkg friss élesztő, vagy ennek megfelelő szárított, 3 dl langyos víz, 4 ek. olaj

A vízben elkeverem az élesztőt. A tál aljára szitálom a liszteket, szétcsipkedem az öregtésztát (az nagyon nyúlós és eléggé egyben van), hozzá a többi hozzávalót, élesztős vizet és összekeverem. Ragadós lesz a tészta, de nem baj! Kicsit formázhatunk rajta, az öregtésztát próbáljuk elvegyíteni benne, amennyire lehet, de kifejezetten dagasztani nem kell! Lisztezzük meg a tál alját és tegyük vissza, takarjuk le! Irány a hűtő, ill. mehetünk aludni!:)

Másnap reggel kivesszük a hűtőből és hagyjuk, hogy magához térjen - mint mi is! -, amíg tusolunk, vagy szöszmötölünk. Aztán egy erősen lisztezett deszkára borítjuk a tésztát, nem gyúrjuk, nem kell nyújtófa, csak az ujjainkat használva téglalappá nyomkodjuk. A rövidebb oldala legyen akkora, mint amekkora a formánk hossza, amiben sütni fogjuk. (Én püspökkenyér formát használok.) Innen kezdjük feltekerni, mint egy piskótatekercset, végül az egészet óvatosan - mert nagyon képlékeny -, megtekerjük, - ahogy egy vizes ruhát szoktunk kicsavarni - és egy sütőpapírral bélelt, kiolajozott formába tesszük, tetejét megszórjuk liszttel. 190 fokra előmelegített sütőbe toljuk, aminek az aljára egy nagyobb bögre forróvizet állítunk és kb. 40-45 percig sütjük. Rácson hagyjuk hűlni, aztán szalvétába csomagoljuk. Ennyi! Isteni!

Ma krumplileves volt, olyan igazi, sűrű, tele csipetkével, minden jóval, amiben megáll a kanál..., úgyhogy utána nem kellett második fogás. Ezért előkerült a kész levelestészta és kipróbáltam az "ócsó" dióbelet, amit legutóbb már 3200/kg-ért vettem (előzőleg 3500 volt), nincs-e ebben valami simli? Szomorú, hogy az ember milyen szkeptikussá tud válni! Sajnos, ilyen világban élünk!

Szóval, diós és mákos töltelékkel készült a gyors leveles. Hibátlan volt a dió és a mák is! Én viszont azt hiszem hibáztam, mert ahogy a tésztát hajtogattam, vajaztam, megszórtam a töltelékkel, mindig megsimítottam kicsit a nyújtófával. Lehet, hogy nem kellett volna, mert elég lapos lett szegény, ami ugyan nem volt le semmit a finom ízéből, de a szeletek szépségével nincs mit dicsekednem!:)

Szerencsére az unokák besegítettek, elfogyott!:)


Délután Fickót elvittük sétálni a tóhoz. Későn indultunk, már 3 óra elmúlt. A víz mellett megcsapott az igazi tél érzete! Olyan hideg volt és köd, meg pára, sőt, egy kis szél is, hogy megbántam, hogy elindultunk! Nem volt mit tenni, a kutya élvezte, csak kicsit sietősebbre kellett fognunk!

Hazaérve régen örültem ennyire a meleg lakásnak!:) Azt hiszem, tényleg itt a tél.

Vigyázzatok magatokra, egymásra!!! Szép napokat minden bekukkantónak!:)

6 megjegyzés:

Andrea írta...

Nagyon jókat írsz, szóval szeretem az írásaidat!
Dolgozol mostanában valami szépségen?
Bizony itt a tél, elővettem a jó meleg sálamat, na persze mást is.))
Pécstől messze van ez a szép tó?

Éva írta...

A teád nagyon finom lehetett a birsből is tehettél volna teába! A kenyérkéd és a leveles sütid nagyon guszta. Mákost most szívesen megkóstolnám!

Tiffanylda írta...

Andrea: köszönöm a dicséretet! Csak a történéseinket írom, semmi különös.:)
Sajnos nem dolgozom, mert a használt vegyi anyagokra allergizálok. Régen készítettem bármit is, hiányzik nagyon! Lehet, hogy nem bírom ki, de jobb lenne nyugton maradni ebben a tüdőgyulladásos időszakban!..
Pécstől kb. 30-40 percre van ez a szépséges tó, érdemes megnézni! Ott laksz talán?:)

Éva: igazad van, hogy kéne a birsből is tenni a teába! Kipróbáljuk és megírom az eredményt!;) Köszi!

Andrea írta...

Pont ezért jók, és hitelesek az írásaid.))
Sajnálom, hogy ez miatt nem tudsz dolgozni, szép munkáid vannak.
Igen Pécsen élek, itt is születtem, nagyon szeretem ezt a várost.
Viszont nagyon szeretek kint lenni a természetben.

Tiffanylda írta...

Andrea: köszönöm, kedves vagy!
Nahát, egy "fődi"!?:) Köszöntelek!:) Én is nagyon szeretem Pécset, de itt mellette még jobb és nyugalmasabb az élet. Igen, többek között a természet miatt!;)

aranyos fodorka írta...

No, hogy ezen a poszton miképp "lapoztam át" azt csak a manó tudja... Most felfedeztem, és kimásoltam belőle a kenyér receptet, ki fogom próbálni. Én valahogy tartottam a nyanyától (3 hetente sütök kenyeret 1 kg. lisztből) és arra, hogy le lehetne fagyasztani még nem gondoltam...Na, ki fogom próbálni... (Pedig hát a kész kenyeret is fagyasztva, szeletelve tárolom... és annak sincs semmi baja...) Én mindig előző este bekeverem az élesztőt, és másnap azzal sütök kenyeret. Az olyan "ifjonc-nyanya-féle" :-)

Üzemeltető: Blogger.

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | Macys Printable Coupons