2020/03/28

Pótlólag ez + az

A tegnapi napon valahogy elcsúsztam az idővel, annyi minden volt, sok kis apróság és közben meg olyan, mintha semmit sem csináltam volna.

Ami említésre méltó "valami", ami e napnak a fénye, az a halmozott számú házassági évfordulónk 💑, amiről most csak egy pusszantással emlékeztünk meg, mert se virág, se étterem, se mozi, se utazás..., de még egy fincsi süti, vagy torta sem, mert Aranyember éppen gyomorbántalmakkal küzd. No, mindegy, majd legközelebb úgyis nagyot kell szóljon, "jubilium" következik, gondolatban már  elkezdtünk készülni rá. Reméljük, a sors kegyes lesz hozzánk és "megadatik"!;)

Az unokákkal, kutyával, macskával sétáltunk a dombon. Le akartunk menni a tóhoz a föld úton, de már az elején vissza kellett fordulnunk, akkora sár volt. A falun meg nem akartunk keresztülmenni, nehogy megszóljanak az emberek, hogy gyülekezünk, vagy szórjuk a vírust. Így is jó volt!




                                                            Murci kapitány ❤

Beszélgettünk, nevetgéltünk, kitaláltam nekik egy rajzos feladatot - a neten láttam, kézfejünk különféle lerajzolásának segítségével kell állatokat formázni - jópofa! A "messzi" unokáimat is kértem a feladatra, majd átküldik. Csinálunk egy "karantén - kiállítást".:)

Amíg beszélgettünk, megsült a harmadik kenyerem - részletek később - megvártuk míg kihűl és vittem ki nekik a hintába fincsi zsíros kenyeret lila hagymával, ill. körözöttel. Hmmm... :) Örömmel fogadták.
                                                     Uzsonnára várva - ablakból fotózva

Egyébként elkezdtem akkurátusan rendet rakni, különféle mostohán elhagyatott polcokon, befőtteket, üvegeket szelektálni, gyógyszereket, vitaminokat rendezgetni és rájöttem, hogy ehhez nekem talán nem is lesz elég ez a karanténos idő!:)) Mindenesetre bármeddig jutok, mindenképpen nyerek vele!

Na, most akkor a kenyér témáról!

Biztos ti is tapasztaljátok a neten, esetleg Fb.-on,  hogy minden magyar háziasszony kovászt akar készíteni, nehogy - élesztő híján - kenyér nélkül maradjon a családja! A kovász egészségesebb, ősibb forma, mint az élesztővel kelesztés.
Én is beleestem ebbe a kovászos közösségbe és úgy gondoltam, ez semeddig nem tart, liszt, víz megfelelő aránya és megy a meleg helyre. 8-10 nap kell neki, mire megizmosodik és jó kenyeret lehet sütni vele.
Első próbám első napja sikerült, buborékos volt, megetettem újabb liszttel, vízzel, másnapra meg se mozdult, harmadnapra pont olyan maradt.:(
Elkezdtem egy másikat, közben okosodva a profiktól, nem szabad 3 napig etetni, hagyni kell, hadd erősödjön! Ketteske már az első napon beintett, nem bugyogott, sőt, másnap sem csinált semmit, harmadnap végképp.:(
Kezdtem ideges lenni. Beléptem egy kovászoló csoportba. Ott már "ölték" egymást a hozzászólásokban, egyik profibbnak képzelte magát a másiknál..., lemacskázták egymás kovászát, stb. Kicsit görgettem fel-alá, ott kiderült, hogy teljeskiőrlésű liszt kell, nem elég, hogy tönköly, vagy rozs. Ok.
Hármaska mintapéldány volt, teljeskiörlésű + BL80 liszt + víz, meleg helyen. Reggelre heuréka! Megemelkedett majdnem kétszeresére!!!:) Nem etettem, hagytam másnapra az újabb élményt, ami elmaradt.:(
Reggel kimentem a konyhába, szokatlanul hideg volt. Kiderült, hogy a fürdőszoba ablakot - ami nem kicsi - bukón felejtettük zuhanyozás után és mivel a konyhából nyílik a helyiség, ez az akció nagyon lehűtötte. Hármaska dideregve lapult az üveg alján, még kisebb volt talán, mint mikor beletettem.:(

Nos, eddig tartott a közel tíz napos kovászérlelő történetem, mert úgy vágtam ki mind a hármat egyszerre, hogy csak úgy porzott! Valószínű, ha nem méricskéltem volna ennyit, meg vackolódtam volna a bugyolával, miegymással, hogy meg ne fázzon, hanem csak úgy oda rakom találomra a kályha mellé, már rég lenne sütnivalóm! De én hittem az okosoknak és most gazdagodtam egy kudarcélménnyel. Mindegy, már túltettem magam rajta, de a kovász szót, ha lehet, kérlek, ne említsétek előttem!:))

Azonnal elővettem Limara rég bevált receptjeit - sokat és finomakat sütöttem tőle  egy időben. Megcsináltam az öregtésztát, ami másnapra szinte kiszaladt az edényből és már süthettem is vele! A különbség a kovász és közte annyi, hogy az öregtésztába kell 1 dkg (!)élesztő + 50 dkg liszt + 3 dl víz. Ennyi. Összekevered, lefeded, 1-2 napig hagyod a konyhában - szerintem rá is nyithatod a fürdi ablakot - és csodás kovászod lesz! Ebből az adagból 3! kenyeret is süthetsz! :)

Pont hármat sütöttem:
1. zsemléket - sajnos nem figyeltem és kicsit odakapott, de nagyon fincsi, isteni a bélzete, másnap is puha és van benne anyag, nem az a pille, morzsálódós vacak.



2. magos, barnakenyér - ezt nem kellett volna letakarnom, akkor szebben kinyílt volna, de nagyon finom, puha, vékonyra szeletelhető, bevált.



3. fehérkenyér, ill. félfehér, a tönköly miatt. Toast jellegű, puha, jól szeletelhető.



A gyerekeknek a zsemle vált be igazán, úgyhogy már tudom, ha nagy baj van - vagy sok idő -, ezzel fogok kezdeni!
Hát, így telnek napjaim, napjaink!

Most pedig menjetek a szabadba, kertbe, erdőbe, parkba! Fantasztikus idő van!:)

Kellemes időtöltést minden bekukkantónak!:) Vigyázzatok magatokra!!!

4 megjegyzés:

Éva írta...

Házassági évfordulótokhoz gratulálok és még nagyon sok együtt eltöltött éveket kívánok! (Gondolom ez a kerek évszám 50. ) A kenyered nagyon szép lett ennyi kudarc után megérdemelted a sikert! Szép hétvégét nektek is!

Tiffanylda írta...

Éva: köszönjük!:)

aranyos fodorka írta...

Egy ünnepet nem csak a napján lehet ünnepelni, ráértek kicsit később is ! Tartsatok ki még 20-30 évig együtt ! :-)
A kenyerek szépek lettek, épp azon gondolkodtam én is, hogy a rendszeres kenyérsütéssel egyidejűleg legközelebb zsemlét is fogok sütni.
És a jövő héten, ha elmúltak a hideg napok, én is ki fogok szökni az erdőbe. Már nagyon hiányzik a szabadság !

Tiffanylda írta...

Aranyos fodorka: köszönjük szépen! Igen, a zsemle praktikusabb talán, mert nem marad ott vágottan, így tovább friss, mint a kenyér.
Miért nem ma szöksz ki??? Gyorsan menj, ne várd meg a hideget, addig is tartalékolj "egy szippantást a jóból"!:)

Üzemeltető: Blogger.

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | Macys Printable Coupons