2019/09/18

Lecsó és társai...

Szeptember nagyüzem a konyhámban.

Ilyenkor nagy mennyiségű lecsót, pizzaszószt és egyebeket teszek el. 

Sajnos eü. okok miatt a kapálás már nem megy, az idén csak néhány zsákba ültetett paradicsomunk volt / van - a ház felára felfuttatva -, ami a napi  étkezéshez kiváló, de arra nem elég, hogy be is főzzek.
Még bőven terem, a levelei ugyan elkezdtek sárgulni, de remélem kitart a fagyokig!



Sikerült a piacon megalkudnom egy hölggyel - mivel nagy tételben vásároltam -, olcsón kaptam paradicsomot és paprikát is. (Egy ilyen alkalommal kb. 20-25 kg-t hozok haza.)

A lecsót rendesen megfőzöm, mintha most fogyasztanánk, aztán forrón üvegekbe teszem és kidunsztolom. Felhasználáskor a lábosba mehet szalonna, kolbász, virsli igény szerint és arra csak rá kell önteni egy üveggel az eltettből és már kész is a mennyei ebéd! Igazán nem több, mint öt perc. Nekem a natúr a legjobb, max., ha átforrósodik, néhány tojást rácsapok.


A pizzaszószt értelemszerűen kell használni, rákenni a tésztára. Mi nem sok pizzát eszünk, mondhatnám, alig. Viszont spagettire öntve annál többször használjuk, sajttal megszórva, nagyon finom! Vegáknak különösen ajánlom. (Természetesen húst is lehet alátenni, akkor azzal kell kezdeni és ráönteni a szószt.)
Télidőben, mindkét eltevés ajándék, főleg az elfoglalt, dolgozó anyáknak. A lusta nyuggerekről nem is beszélve!...:)

Ezeket most szedtem ki a dunsztból, hogy helyére tegyem az újabbakat.


Ilyenkor, eltevős időkben, a gyerekek jóindulatúan "szidnak", hogy miért kell ennyit fáradozni ezzel, igazán nem kéne!... Persze, a lelkiismeretüket próbálják nyugtatni, mivel nem tudnak segíteni, mert munkahelyük, családjuk van. Szerencsére! Viszont én, mint ráérő, unatkozó (?) nagyanyó, boldogan áldozom fel magam a befőzés oltárán, előre tudva, hogy nincs az a mennyiség, ami ránk rohadna! :) 
Így volt ez az idén is. Most főztem be az utolsó -  harmadik - adag lecsót, pizzaszószt. 
Kész és boldogság van. Részemről.:)

Most kipróbáltam egy új receptet is, amiben - a lecsó hozzávalóin kívül - van cukkini és padlizsán is, olasz fűszerekkel megszórva. Amolyan franciás ratatouille. 


Egy nagy kacsasütő edénybe tettem és betoltam 200 fokra a sütőbe, majd 1-2 alkalommal átkevertem és mikor levet eresztett és jól rotyogott, forrón üvegekbe mertem és ment a dunyha alá. Meglátjuk mi lesz belőle! Szerintem a sima lecsóval is keverhető, ha ne adj isten nem ízlene!

Ilyen és ennyi lett belőle.

Ezek után már csak - kedvenc, őszi ételem - a dzsuvecs receptjét osztanám meg veletek, ami szintén hagyma, paprika, paradicsom összetevőkből áll, kiegészítve rizzsel, hússal. Fantasztikus szerb étel, amit csak be kell tolni a sütőbe és szinte magától készül.
Ennél a receptnél nagyon fontos a sorrend!!!, különben nem lesz jó! Mellékelem.

Hozzávalók:
50 dkg csontozott, szeletelt sertéstarja, kiklopfolni, sózni, borsozni
50 dkg paradicsom
50 dkg paprika
20 dkg rizs
2 fej hagyma
1 evőkanál zsiradék
3 dl tejföl
só, bors

Elkészítés:
  1. Minden zöldséget felkarikázunk és kizsírozunk egy cserépedényt (én tűzállóba tettem). Magasabb falú nagy tepsiben is jó (nehogy kifolyjon!).
  2. Az edény aljába tesszük a hagymakarikákat, az összeset, erre jöhet egy réteg paradicsom. Minden réteget sózunk, borsozunk!
  3. A rizs felét rászórjuk, erre tesszük a paprikát, majd a hússzeleteket. Innentől fordul a sorrend, a tarjára megint paprika jön, arra a maradék rizs, végül a paradicsommal befedjük. 
  4. A végén megkenjük az ételt a tejföllel, lefedjük (alufóliával vagy ha van az edénynek teteje, akkor azzal). 200 fokra előmelegített sütőbe toljuk, és kb. másfél óra  alatt készre sütjük. Ekkorra szépen megpárolódik minden, már csak annyi dolgunk van, hogy megpirítjuk a tetejét.
Én még a felénél is meglocsolom egy kis tejföllel, hogy ne legyen száraz, igaz, még sosem volt az...
Íme, a fázisfotók és a végeredmény.








Hétvégén gyönyörű idő volt még, így bajai barátaink invitálására lementünk a Dunára. Megfőzték a világ legjobb halászlevét, amit jóízűen fogyasztottunk, még vacsorára is jutott..., közben dumcsi, kártya, jókedv. Fontosak, feltöltőek ezek az összejövetelek, nagyon szeretjük.:)


A napokban Boldival is töltöttem pár órát. Elkezdődött az óvoda és máris taknyos, köhög, amiben van némi allergia is, de szerencsére nem súlyos a helyzet, szépen javul. ;)














Csodás őszi napokat kívánok minden bekukkantónak!:)

5 megjegyzés:

Éva írta...

Te aztán nagyüzemben főzöl be ügyes vagy szépek! Sok pizzaszószt kipróbáltam már neked mi a recepted? Boldizsár nagyon aranyos annyira bájos kedves pofija van:)

Tiffanylda írta...

Éva, köszi!
Az alaprecept a következő (én mindig a kétszeresét csinálom):
3 kg hámozott paradicsom
1 egy csokor zellerlevél (nekem 3 szál)
4 fej hagyma, 6-8 gerezd fokhagyma (lehet kevesebb is)
1 marék friss bazsalikom (én 1ek. szárított bazsalikomot és 1 ek. oregánót tettem bele)
2 darab szegfűszeg (én mokkáskanál őröltet)
cukor vagy főzés álló folyékony
édesítő ízlés szerint
1 dl olívaolaj
só, őrölt bors ízlés szerint
1 dl borecetet, v. almaecet (ezt én kihagytam). Félek, hogy ettől megbuggyanna!

Először a paradicsomot le kell bőrözni (másodjára már nem csináltam, úgy is tökéletes lett) és minden hozzávalót beletenni egy nagy fazékba, puhára főzni, közben többször megkeverni.
Utána botmixerrel pürésítsd az egészet simára.
Ezek után forrald tovább, amíg a kívánt sűrűséget el nem éri. A végén még lehet ízesíteni, ahogy ti szeretitek.
Nekem a paradicsom íze nem volt elég intenzív, ezért egy üveges sűrített paradicsomot tettem hozzá, úgy lett tökéletes.

Éva, a múltkor valami receptet ígértem neked és elfelejtettem elküldeni, bocsánat! Te biztos emlékszel, mi volt az! Megírnád? Kösz!

aranyos fodorka írta...

Lecsó és pizzaszósz eltevésével én is elkészültem - bár én a lecsót lefagyasztom. Igaz, az a mennyiség, amennyi nekem kell, kényelmesen elfér más egyebekkel együtt a fagyasztóban...
Ez a dzsuvecs nekem kicsit bonyolultnak tűnik, hasonlót lehet a lecsóval is készíteni.
De a legjobb az egészben, az az érzés, hogy jöhet a tél - teli a kamra ! :-)

Tiffanylda írta...

aranyos fodorka: persze, sokféleképpen tesznek el lecsót, kinek hogy kényelmesebb, vagy éppen finomabb. A napokban olvastam pl. hogy a zöldpaprikába tesznek zeller zöldet, petrezselymet és egy paradicsomot, úgy fagyasztják le, majd csak beleteszik a húslevesbe, vagy bármibe, ízesítőnek. Jó ötlet!
Valóban megnyugvás, hogy tele a kamra!;)

aranyos fodorka írta...

Micsoda jó ötlet ez a húslevesbe-való összeállítás/lefagyasztás. Mindenképp ki fogom próbálni !

Üzemeltető: Blogger.

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | Macys Printable Coupons