2019/05/29

Egy kis érdekesség

Az interneten bóklászva, mindig beleszaladok olyan dolgokba, amiről eddig nem is hallottam és ilyenkor gyorsan utánanézek.

A mai szó: palindrom. Ismeritek a jelentését?
Nos, én nem tudtam, mígnem e címszó alatt szembejött egy csomó, régi, ismerős szöveg, melyekre bizonyára ti is emlékeztek!
Pl.: "Indul a görög aludni", vagy "Géza kék az ég"... szerintem mindenki által ismert szöveg.

Palindrom = oda-vissza olvasva ugyanaz. Természetesen és szigorúan csak kiejtés szerint, ugyanis a kis- és nagy betűk és szóközök különbözősége miatt helyesírásilag nem helytálló.
Lássunk, néhányat!

Márta halad, s dala hat rám.
Goromba rab morog.
Ígérete régi.
E teke, fekete.
Te mező, neveled eleven őzemet.
Te pék, láttál képet?
Marad a madaram.
A kirakó karika.
Sima haja hamis.
Kegyelmes sem legyek?
Régi görög ígér.
A tari pap irata.
Indul a pap aludni.

Ismertek még ilyeneket?

Hogy bővítsem a dolgot, léteznek palindrom számok is, melyek számjegyeit - ezek után nyilvánvalóan - fordított sorrendben leírva az eredeti számot kapjuk. Az egyjegyűek mind, de pl.: 101, 212, 484, 10201, stb., stb., rengeteg van, különféle számrendszerekben is.

A legutóbbi palindrom dátum: 2011.11.02.

A zenében is találkozunk palidrom elemekkel, de ez egy kicsit bonyolultabb, megértése némi szakmaiságot feltételez, ezért nem mennék bele.

Ma is tanultam valamit. Az más kérdés, hogy holnap, ha szeretném, vajon eszembe jut-e ez a szó, hogy palindrom?...:D Néha már azon is gondolkodnom kell, hogy padlizsán... :(

Esőmentes, javuló tavaszt mindenkinek! :)

5 megjegyzés:

Éva írta...

Hogy miket találsz? Tudtam én is párat de most egy sem jut eszembe:-)) Hasonló szép időt felétek is, mert nálunk már ma is volt égi locsolás és szerintem még lesz is!

aranyos fodorka írta...

Nem akarlak szomorítani, de nem biztos, hogy eszedbe jut :-)
Olvasom első soraidat - hej de ismerős nekem ez a szó - de ne gondold, hogy rájöttem. Aztán ahogy tovább olvastam, csak azt morogtam "Ja, hát persze...."
Ennyit az időskori memóriáról...
Nem tudom, mit mondjak az esőre. Ha szahara-száraz lenne a nyár, akkor meg esőt szeretnénk. Szegény Jóisten mondhatja, hogy ezeknek semmi se jó.

Tiffanylda írta...

Éva: különösebben nem kerestem, csak szembejött.:) Ami az időt illeti, nálunk durvább volt egy égi locsolásnál, hatalmas felhőszakadás volt, de aránylag jól megúsztuk.

Aranyos fodorka: ma reggel még eszembe jutott!:))) Az esőről fentebb írtam és reménykedem, hogy hamarosan nyáriasra vált, mert ez így elég depresszív... Utálom!
A másik kommentedet nem tudom hova tüntettem, bocs!:) Jó lenne, ha megnéznéd egyszer a levéltárban mitől van itt ez a sok kő! Te olyan kutakodós, szöszmötölős, türelmes, kitartó vagy, velem ellentétben! ;)

batorba írta...

DRága Ildi!

Volt két percem leülni a gép elé, mert pedagógusnapra keresem a volt blogomban - amibe 2014-ben irtam utoljára - a pedagógusnapi ötletet...persze nem találom.

És mire kell rávillantanom! Hiszen a te blogod még él?????!!!!!!!!! Úristen, de kitartó vagy. Én meg olyan boldog, hogy beleolvashattam kicsit.

Ezt a szót, amúgy én is hallottam már, de nem tudtam volna . A Hippondrom jutott eszembe rögtön. :-)

Kivánok szép napot. Kellene már újra irni a blogot...

Puszi Csilla

Tiffanylda írta...

batorba: de örülök, hogy bekukkantottál - ha véletlenül is, de -erre jártál!:) Valóban, nagyon kevesen folytatjuk a blogot, én sem vagyok folyamatosan itt, csak néha fellángolok. Igazából ez egy naptár, ha úgy tetszik és nekem is jó visszanézni, ha épp keresek valamit, vagy jó lenne tudni, hogy is voltak bizonyos történések!:) Már nem is emlékszem a blogod címére...:( Volt több is, azt tudom! Folytasd! Nekem jobb, mint a Fb.;) Puszi

Üzemeltető: Blogger.

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | Macys Printable Coupons