2010/10/13

Edit "gazdag" kalácsa

Zalaegerszegről kaptam ezt a gyönyörű finomságot.
A recept alapját, apai nagyanyjától örökölte, melyet kicsit tovább javított, hogy még finomabb, látványosabb legyen. Karácsonykor, illetve kérésre is szokta készíteni.
Nem kóstoltam, de a leírtak és a látvány alapján....hmmmm...:))) Köszönjük!!!:)

Hozzávalók:
Tésztához:
25 dkg rétesliszt
15 dkg sima liszt
3 tojás
4 dkg élesztő
5 dkg vaj
3 dkg barnacukor
3 ek méz
2 dl tej
1 tk vanília kivonat, vagy 1 cs.  vaníliáscukor
1 citrom reszelt héja
őrölt fahéj
csipet só
Töltelékhez:
2-3 ek szilvalekvár
őrölt fahéj
kimagozott meggy, lehet aszalt is de akkor előzőleg be kell áztatni
mazsola, vagy birsalmasajt
aprított dió, vagy mogyoró
csokireszelék
Elkészítés:
A langyos tejben elkeverjük a cukrot, majd felfuttatjuk benne az élesztőt. A lisztben elkeverjük a sót, és hozzáadjuk a tojásokat, a megolvasztott vajat és a mézet, a felfuttatott élesztőt, a citrom reszelt héját és a fahéjat is. Jól megdagasztjuk, majd langyos helyre téve duplájára kelesztjük 20-30 perc alatt. 
 Ismét átgyúrjuk, majd kinyújtjuk, 3 részre vágjuk. Az egyiket megkenjük szilvalekvárral, fahéjjal megszórjuk, feltekerjük. A másodikat megszórjuk a meggyel, mazsolával, feldarabolt birsalmasajttal, ezt is feltekerjük. A megmaradt tésztára ráhintjük az aprított diót, vagy mogyorót és a csokireszeléket, ezt is felgöngyöljük.
A három rudat szépen összefonjuk  és kerek formára igazítjuk, a végeknél kissé összenyomkodjuk. Kikent kuglófsütőformába helyezzük, a tetejét lekenjük egy kevéske tejes mézes keverékkel, megszórjuk aprított dióval, amely kissé megpirul majd a tetején.További 30 percig kelesztjük meleg helyen. Langyos sütőbe helyezzük, majd 190 fokon 40-45 percig sütjük.
A formából kiborítjuk, majd hűlni hagyjuk, ha már teljesen kihűlt csak akkor szeleteljük.
A kuglófsütőformában elkészítve rendkívül dekoratív kelt kalácsot kapunk, amely a többfajta töltelék miatt lesz igazán érdekes mintázatú és pikáns ízű különlegesség.

10 megjegyzés:

Tímel írta...

Örülök, hogy ilyen hamar indult ez a játék, lesz időm mindent megsütni :)

Ezt is imádom :)

Tiffanylda írta...

Nem véletlen az időzítés!:D Csak egy a baj, ha mindent kipróbálunk és megesszük, a karácsonyi súlyfelesleggel kezdjük az ünnepeket!:(

Tiffany-Andi írta...

Jézusom!!! El fogunk hízni!! Én is megsütöm mindet!!!

Tiffanylda írta...

Lányok, Fiúk! A változatosság kedvéért, valami étel is jöhetne, vagy sós rágcsálnivaló, amire jól csúszik a finom, karácsonyi borocska!:)))

Névtelen írta...

Kösz' a felhívást! (noszogatást) - bár az én "egyetlen" sós süteményem a "sós stangli" ( eléggé közismert)- a gond csak az, hogy a Nagymamám-félét valahogy nem sikerül előállítani !
(Bocs' attól. akitől szoktam kapni! )
*************************************
A "Gazdag" kalács "tetszett" - ( bár eléggé hasonlít a "darázsfészekhez" (?) - ill. én pl. az alkotórészeket (nyersanyagok) akár külön-külön is enném... (kevésbé macerás...) -
Majd (esetleg) beszéljétek meg ! - ti használtok-e " Bio teljes kiőrlésű búzalisztet" (?) - (SPAR-ban vásárolt,- 1 Kg kiszerelés - stb.)
[ Nálunk volt rá egy "kísérlet"- ami majdnem "családi tragédiába"...fordult... ] (épp' "darázsfészek" esetében ]

Tiffanylda írta...

Na, tessék!!! A Nagymamád-féle sós stanglit is leírhatnád, hátha valakinek sikerül előállítani és kiderülne, hogy neked miért nem lesz az igazi!?...

Tímel írta...

Nekem azt mondták mikor kicsi voltam: Timike, ha ezt megeszed, szép, erős és csinos leszel!
Jelentem boldogan, az agyam programozása tökéletesen sikerült! Bármit és bármennyit ehetek, egy deka sem kúszik fel rám :)

Küldök majd sósat is ! Csak azt még nem sütöttem :) Ételt nem fogok, nem szeretek főzni...:)

@X: én nem használok biot és teljes kiőrlésűt sem. A Kárpát medence annyira el lett szennyezve vegyszerekkel, hogy lehetetlen a bio gazdálkodás. Az hogy az adott cég nem permetez, az még nem bio.De az ára az :) A teljes kiőrlésű pedig...hát,a pelyvával jó sok minden lehet ledarálva...

Névtelen írta...

kis félreértés (?) - nem a bio-n van a hangsúly, hanem a "teljes kiőrlésen" (?) gondolom én... (?) - lett belőle galuska (?) csinálva ... kitoszarintottam" az egészet a szemétbe... és a darázsfészekből sem ettem ! "Hölgyek" mondták nekem... hogy "módjával" kellett volna "hagyományos" liszthez keverni. ( vagy tudom is én) -
Na, ezt meg (csak) a sok olvasó miatt :
Ezt nektek!

Névtelen írta...

(2.) Bocs' - (sietek...) ma(péntek) estére "vendégeket" várok... ( 3fő...) :-) :-)
A sóstangli receptjét majd máskor... (bár vagy 30 éves az "átirat" - de előkeresem)- megjegyzem már kb. 1947-48-ban (?) lehetett/volt vezetékes gázunk Pécsett (?) - és abban készült. ( csak "alsó láng"- stb.) - Gondolom a zsírral készült !- (?) - és majd a későbbiekben pontosítom. [- gondolom... csak kb. 1956-tól ... vannak "mindenféle" emlékeim. ] - már az is sok... néha. :-) :-)
(Lehet, hogy a "maiak"- "túlzásba viszik" ?- (pl. sajtot is tesznek bele...vagy a tetejére...és azt hiszik, hogy minél több az alapanyag, annál jobb lesz ?- nem tudom.)

Tiffanylda írta...

Amint túl leszel a "vendégeskedésen" -:))) bocs!-, várjuk a receptet, akár alsó lángon is jó lesz!:)))Nekem még ma is a Komfort gáztűzhely süti a legjobb dolgokat! Mondjuk felül már használhatatlan, de CSAK ezért nem dobom ki! Jó az öreg a háznál...
Semmit nem kell "túlspilázni", így is van kalória bőven!:)

Üzemeltető: Blogger.

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | Macys Printable Coupons